NADARJENI UČENCI
ODKRIVANJE NADARJENIH UČENCEV IN VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNO DELO Z NJIMI
Nadarjeni učenci so učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. Šola tem učencem v skladu z 11. členom Zakona o osnovni šoli zagotavlja ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi vsebine, metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dodatni pouk, druge oblike individualne in skupinske pomoči ter druge oblike dela.
V 9-letni osnovni šoli sledimo konceptu Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, ki ga je sprejel Strokovni svet RS za splošno izobraževanje februarja 1999.
Odkrivanje nadarjenih učencev vključuje tri stopnje:
- Evidentiranje učencev, ki bi lahko bili nadarjeni
Evidentiranje poteka ob koncu 4. razreda (ali katerega koli drugega razreda) po določenih kriterijih na osnovi učiteljevega zaznavanja učencev in pisnega mnenja o učencih brez testiranj ali uporabe posebnih ocenjevalnih pripomočkov. Sledi seznanitev staršev z nadaljnjimi postopki in pridobitev soglasja za izvedbo postopka identifikacije.
- Identifikacija nadarjenih učencev
Identifikacija zajema poglobljeno in podrobnejšo obravnavo evidentiranih učencev in se izvaja v 5. razredu (ali v katerem koli drugem razredu).
Identifikacija vključuje tri merila:
- učiteljevo oceno učenca (ocenjevalna lestvica nadarjenosti),
- test sposobnosti in
- test ustvarjalnosti.
Učenec je identificiran kot nadarjen učenec, če na enem od meril dosega nadpovprečen rezultat. Ugotovitev o tem, da je učenec prepoznan za nadarjenega, sprejme razredni učiteljski zbor.
- Seznanitev in mnenje staršev
V zadnji stopnji odkrivanja nadarjenih svetovalna služba seznani starše, da je bil njihov otrok spoznan za nadarjenega. Pridobi tudi njihovo mnenje o otroku in soglasje za nadaljnje delo z otrokom.
Delo z nadarjenimi učenci lahko poteka na več načinov:
- kot prilagoditev vzgojno-izobraževalnega dela v okviru pouka (notranja diferenciacija),
- v obliki raznih dejavnosti, pri katerih učenec sodeluje (dodatni pouk, interesne dejavnosti, izbirni predmeti, tekmovanja, tabori, tematske delavnice, ogledi in obiski).
Zakon o osnovni šoli v 11. členu obvezuje šolo, da nadarjenim učencem posebej prilagodi metode in oblike dela ter jim omogočiti vključitev v dodatni pouk in druge oblike individualnega in skupinskega dela. Pri delu in odkrivanju nadarjenih otrok bomo sodelovali vsi pedagoški delavci.
Dejavnosti pri pouku in drugje:
- individualizacija in notranja diferenciacija,
- fleksibilna diferenciacija,
- izbirni predmeti,
- heterogene učne skupine,
- dodatni pouk,
- dnevi dejavnosti,
- šola v naravi,
- interesne dejavnosti,
- tekmovanja,
- projektne in raziskovalne naloge,
- ustvarjalne delavnice,
- raziskovalni tabori.
Obogatitveni program dela z nadarjenimi učenci:
- USTVARJALNE DELAVNICE NA ŠOLI – za učence 5., 6. in 7. razreda (likovne, literarne, tehniške…)
- DNEVI USTVARJALNOSTI NADARJENIH OTROK na Debelem rtiču za učence 7. razreda od 30. septembra do 2. oktobra 2024 na Debelem rtiču.
- USTVARJALNI VIKEND ZA NADARJENE UČENCE 8. razreda na področju naravoslovja in družboslovja leta
- OBISK ZNANSTVENEGA MUZEJA V TRSTU a naravoslovno usmerjene nadarjene učence 9.razreda
- ASTRONOMSKI VEČER NA KRAŠKEM ROBU IN OBISK BRIŠKE JAME