NADARJENI UČENCI

 

ODKRIVANJE NADARJENIH UČENCEV IN VZGOJNO-IZOBRAŽEVALNO DELO Z NJIMI

 

Nadarjeni učenci so učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. Šola tem učencem v skladu z 11. členom Zakona o osnovni šoli zagotavlja ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi vsebine, metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dodatni pouk, druge oblike individualne in skupinske pomoči ter druge oblike dela.

V 9-letni osnovni šoli sledimo konceptu Odkrivanje in delo z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli, ki ga je sprejel Strokovni svet RS za splošno izobraževanje februarja 1999.

 

Odkrivanje nadarjenih učencev vključuje tri stopnje:

 

  • Evidentiranje učencev, ki bi lahko bili nadarjeni

Evidentiranje poteka ob koncu 4. razreda (ali katerega koli drugega razreda) po določenih kriterijih na osnovi učiteljevega zaznavanja učencev in pisnega mnenja o učencih brez testiranj ali uporabe posebnih ocenjevalnih pripomočkov. Sledi seznanitev staršev z nadaljnjimi postopki in pridobitev soglasja za izvedbo postopka identifikacije.

 

  • Identifikacija nadarjenih učencev

Identifikacija  zajema poglobljeno in podrobnejšo obravnavo evidentiranih učencev in se izvaja v 5. razredu (ali v katerem koli drugem razredu).

Identifikacija vključuje tri merila:

  1. učiteljevo oceno učenca (ocenjevalna lestvica nadarjenosti),
  2. test sposobnosti in
  3. test ustvarjalnosti.

Učenec je identificiran kot nadarjen učenec, če na enem od meril dosega nadpovprečen rezultat. Ugotovitev o tem, da je učenec prepoznan za nadarjenega, sprejme razredni učiteljski zbor.

 

  • Seznanitev in mnenje staršev

V zadnji stopnji odkrivanja nadarjenih svetovalna služba  seznani starše, da je bil njihov otrok spoznan za nadarjenega. Pridobi tudi njihovo mnenje o otroku in soglasje za nadaljnje delo z otrokom.

Delo z nadarjenimi učenci lahko poteka na več načinov:

 

  • kot prilagoditev vzgojno-izobraževalnega dela v okviru pouka (notranja diferenciacija),
  • v obliki raznih dejavnosti, pri katerih učenec sodeluje (dodatni pouk, interesne dejavnosti, izbirni predmeti, tekmovanja, tabori, tematske delavnice, ogledi in obiski).

Zakon o osnovni šoli v 11. členu obvezuje šolo, da nadarjenim učencem posebej prilagodi metode in oblike dela ter jim omogočiti vključitev v dodatni pouk in druge oblike individualnega in skupinskega dela. Pri delu in odkrivanju nadarjenih otrok bomo sodelovali vsi pedagoški delavci.

 

Dejavnosti pri pouku in drugje:

  • individualizacija in notranja diferenciacija,
  • fleksibilna diferenciacija,
  • izbirni predmeti,
  • heterogene učne skupine,
  • dodatni pouk,
  • dnevi dejavnosti,
  • šola v naravi,
  • interesne dejavnosti,
  • tekmovanja,
  • projektne in raziskovalne naloge,
  • ustvarjalne delavnice,
  • raziskovalni tabori.

 

Obogatitveni program dela z nadarjenimi učenci: