NACIONALNI PROJEKTI
VARNO IN SPODBUDNO UČNO OKOLJE
Razvojna naloga Varno in spodbudno učno okolje je naloga Zavoda za šolstvo RS. Usmerjena je v sistematično razvijanje spodbudnega učnega okolja za celotno šolo. Področja naloge so: dobri odnosi in sodelovanje za večjo zavzetost, čustveno in socialno učenje ter odnosna kompetenca učitelja in ravnanje pri neželenem vedenju.
Cilji RAZVOJNE NALOGE:
- Udeleženci poglobijo zavedanje o pomenu dobre klime in počutja (na ravni kolektiva, skupine/ razreda, na ravni skupine in posameznika) in okrepijo veščine vodenja skupine/razreda za dobro vključenost otrok/učencev in zmanjšanje vedenjskih težav.
- Izpopolnjujejo se v lastni čustveni in vedenjski pismenosti (komunikacijske veščine, uravnavanje čustev) z namenom krepitve različnih oblik čustvenega in socialnega učenja tudi pri otrocih/učencih.
- Seznanijo se z razlogi neželenega vedenja otrok/učencev in urijo strategije za preprečevanje in za soočanje z nezaželenim vedenjem, spoznavajo razliko med nasiljem in konflikti, spoznavajo protokol za ravnanje v primeru nasilja.
- Vsebine in veščine širijo na kolektiv in otroke/učence z namenom sistematičnega vpeljevanja varnega in spodbudnega učnega okolja na šoli s končnim ciljem oblikovanja sistematičnega pristopa h graditvi VSUO.
Vodja šolskega tima: Jerneja Koren
Šolski tim na Osnovni šoli Koper sestavljajo: Katja Martić Cilenšek, Katarina Stegenšek, Barbara Bočkor Starc, Nika Rudež.
TRADICIONALNI SLOVENSKI ZAJTRK
V okviru dneva slovenske hrane bomo v mesecu novembru 2024 pripravili Tradicionalni slovenski zajtrk (TSZ). Z njim želimo otrokom približati pomen zajtrka in zdravega načina prehranjevanja. S tem projektom ozaveščamo učence, starše in učitelje o pomenu in prednostih domače pridelave in predelave hrane. Ta dan bo prva ura pouka potekala na temo TSZ.
Organizator šolske prehrane Metka Benedik
PROGRAM NEON
Temeljni cilj:
- osredotočiti se na preprečevanje problema nasilja z glavnim sporočilom, da nasilje ni dopusten način ravnanja v medosebnih odnosih.
Glavni cilj programa je:
- krepiti varovalne dejavnike otrok, da bi se znali in zmogli zaščititi pred nasiljem tako v fizičnem kot v spletnem okolju,
- da nasilja ne bi povzročali in da bi se ustrezno odzvali kot priče.
Program predstavlja enostaven in učinkovit način, kako učencem in učenkam v osnovni šoli predstaviti problematiko nasilja. Nagovori in spodbudi jih, da s svojimi izkušnjami, predlogi, idejami in delovanjem aktivno prispevajo k preprečevanju nasilja v in izven šole. Kot ciljni skupini nagovori tudi starše in zaposlene v osnovni šoli ter jim predstavi informacije o oblikah, vzrokih in posledicah nasilja, možnih preventivnih aktivnosti in ukrepih ter ustreznih odzivih v primerih nasilja. Program se osredotoča na krepitev varovalnih dejavnikov otrok: prave informacije in znanje, samospoštovanje in zaupanje vase, socialne in čustvene kompetence otrok, podporna socialna mreža vrstnikov in vrstnic ter odraslih, konkretna podpora in pomoč odraslih, ko jo otrok potrebuje.
Na zavodu se izvajajo 3 modeli programa, ki so prilagojeni starosti učencev. Zaradi potrebe izvedbe modula, se je okrepila ekipa programa NEON – Varni brez medvrstniškega nasilja. Zaradi izvajanja 3 modelov programa in delovne obveze učiteljev izvajalcev, bo prioriteta skupine nadaljevanje programa in iskanje optimalne možnosti izvedbe le-tega.
V razredih, kjer so začetne delavnice že potekale, se bodo le-te nadaljevale po programu – lahko kot samostojna delavnica ali kot del dneva dejavnosti.
Koordinatorica programa: Tamara Černeka
Člani projektne skupine: Barbara Bočkor Starc, Karin Gorenjc Grzetič, Petra Jankovič, Etien Počkaj Godnič, Tamara Černeka, Elen Stanič, Alenka Batič, Enea Kavšek Juršič, Jana Samsa, Dajana Nedoh, Nika Rudež, Anja Božič, Aneta Curavić Njegomirović, Tjaša Gržinić, Manica Cink, Kristina Maraž, Meta Primožič Požar, Sara Božič, Maja Klarič, Kaja Miljkovič.
Sodelujoči: Niti Krota Bagari
MLADINSKI RAZISKOVALNI PROJEKT VEČJEZIČNIKI
Projekt v sodelovanju z ZRS Koper razvija nove metode kot podpora jezikovni integraciji učencev s priseljenskim ozadjem, istočasno pa v dejavnosti vključuje vse učence šolske skupnosti z namenom razvijanja bolj strpne in vključujoče šolske skupnosti. Trije usposobljeni strokovni delavci šole bodo izvajali delavnice skozi celo šolsko leto z zainteresirano skupino otrok predmetne stopnje.
Cilji projekta:
- Nadgraditi obstoječe metode jezikovne integracije otrok s priseljenskim ozadjem z vidika inkluzivnih in kognitivnih pristopov pri učenju in poučevanju jezika;
- izboljšati učno uspešnost učencev s priseljenskim ozadjem ter zmanjšati njihovo socialno izključenost;
- spoznavati jezikovne posebnosti jezika drugega, deliti svoja znanja in mnenja, sprejemati drugačne poglede, mnenja in konceptualizacije stvarnosti;
- opolnomočiti učitelje za delo v večjezičnem razredu;
- razvijati zanimanje in spodbujati učence za raziskovalno delo;
- dvigati zavedanje o pozitivni drugačnosti, ki vodi v bolj vključujočo, strpno in spoštljivo šolsko skupnost;
- sprejemati bogastvo večjezičnosti, sprostiti njegov potencial za oblikovanje ne le posameznikovega uma, temveč tudi širših krajin izobraževanja in družbe.
Koordinatorica projekta: Nika Rudež
ŠOLSKA SHEMA
Naša šola je vključena v ukrep Evropske unije »Šolska shema« od šolskega leta 2017/2018. V projektu delitve sadja, zelenjave in mleka ter mlečnih izdelkov bomo sodelovali tudi v tem šolskem letu.
Šolska shema je eden od ukrepov za izboljšanje prehranskih navad otrok in je del Resolucije o nacionalnem programu o prehrani in telesni dejavnosti za zdravje 2015-2025. Namen tega ukrepa je ustaviti trend zmanjševanja porabe sadja in zelenjave ter mleka in mlečnih izdelkov in hkrati omejiti naraščanje pojava prekomerne telesne teže in debelosti pri otrocih. Nova strategija za izvajanje šolske sheme v Sloveniji velja za šestletno obdobje od šolskega leta 2023/24 do 2028/29.
V šolski shemi se otrokom v osnovni šoli brezplačno razdeljuje dodaten obrok sadja in zelenjave oziroma mleka in mlečnih izdelkov ter se jih skozi različne dejavnosti spremljevalnih izobraževalnih ukrepov povezuje s kmetijstvom, izobražuje o zdravih prehranskih navadah, lokalnih prehranskih verigah, ekološkemu kmetovanju, trajnostni pridelavi in preprečevanju nastajanja zavržkov hrane.
Izbor upravičenih kmetijskih proizvodov in živil v šolski shemi je razdeljen na ‘šolsko sadje in zelenjavo’ ter ‘šolsko mleko’, na ta način je razdeljeno tudi financiranje. Večinski delež financiranja se zagotovi iz proračuna Evropske unije, preostali delež iz proračuna Republike Slovenije.
Pri izbiri vrst proizvodov v šolski shemi se upoštevajo predvsem zdravstveni in okoljski razlogi, sezonskost, raznolikost ter lokalna pridelava/predelava oziroma proizvodnja.
V okviru šolske sheme potekajo tudi dejavnosti šolskega vrta. Učenci pridelujejo in pobirajo zelišča, spoznavajo mediteransko rastje, pridelujejo vrtnine, sadje, pripravljajo razstave in organizirajo dejavnosti v povezavi s posebnimi dogodki (Svetovni dan čebel, Slovenski tradicionalni praznik), spoznavajo načine pridelave brez pesticidov in umetnih gnojil ter pomembnost samooskrbe. Z namenom samooskrbe učenci pripravljajo razne sirupe, zeliščno sol, metin čaj in druge izdelke.
Na naši šoli bodo učenci predvidoma enkrat tedensko brezplačno prejeli sadje zelenjavo oziroma mleko. Izbirali bomo sezonsko in ekološko pridelano sadje najbližjega proizvajalca oz. ponudnika. Sadje bo na razpolago cel dan na določenem mestu. Učenci bodo dvakrat letno izvedli anonimno anketo, ki bo sestavljena s strani Agencije Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja. V okviru projekta bodo potekale izobraževalne in promocijske dejavnosti, v katere bodo vključeni učenci, delavci šole, starši in lokalni pridelovalci sadja in zelenjave.
PEŠBUS
Pešbus je nacionalni projekt pri katerem otroci hodijo v šolo peš, v organizirani skupini, po stalnem urniku, varnih poteh in v spremstvu odraslih. Pešbus ima določene postaje in vozni red, vodi ga spremljevalec in deluje podobno kot pravi šolski avtobus, le da se ne premika na kolesih, temveč z nogami.
V šolskem letu 2024/2025 bo Pešbus deloval v dveh dvotedenskih terminih. Jesenskem, ki bo sovpadal z Evropskim tednom mobilnosti in v spomladanskem terminu. Zainteresirani učenci drugih in tretjih razredov se na Pešbus prijavijo in so deležni motivacijskega gradiva (knjižice, nalepke).
Cilji projekta:
- Pozitivni vpliv na zdravje in počutje otrok.
- Razvoj socialnih veščin (druženje), krepitev odgovornosti in samozavesti (zmorem).
- Spoznavanje svojega okolja.
- Osvajanje prometnih predpisov ter razvijanje otrok v suverene udeležence v prometu.
- Vzgoja k zdravemu in okolju prijaznemu življenjskemu slogu.
- Razbremenitev staršev.
- Zmanjšanje prometa v okolici šole- večja varnost.
- Izboljšanje kakovosti zraka, zmanjšanje hrupa.
Koordinatorica projekta: Enea Kavšek Juršič
VEČGENERACIJSKI CENTER MORJE KOPER
Osnovna šola Koper je z letošnjim šolskim leto postala poleg Zveze društev upokojencev MOK in Svetovalnega centra za otroke, mladostnike in starše Istra, partner v nacionalnem projektu Večgeneracijski center morje Koper. Cilj projekta je spodbujanje socialnega vključevanja oseb, izpostavljenih tveganju revščine ali socialne izključenosti, vključno z najbolj ogroženimi osebami in otroki. Ciljna skupina na OŠ Koper so otroci in mladostniki iz ranljivih skupin ter njihovi starši, katerim bodo namenjene delavnice, predavanja, medvrstniška druženja, učna pomoč in različne oblike svetovalne pomoči.
Kot pomemben partner v petletnem nacionalnem projektu si bomo na šoli prizadevali udejanjiti načrtovane aktivnosti za dosego zastavljenih ciljev.
Vodja in koordinatorica projekta na šoli je Tina Jović.